Sådan selvsaboterer du din mulighed for succes i din business

blogindlæg - solopreneurs - 3.jpg

Du arbejder derudaf. 

Lægger uendelige mange timer, energi og tanker i din business. 

Gør alt det, som det som konkurrenter gør. Gør alt det, som eksperterne siger. Gør alt, det som du har læst, set og hørt, du skal 

Well. 

Det rykker bare ikke rigtigt. 

Og du er overvældet, opgivende og uforstående. 

For det burde jo vælte ind med klienter, salg og anerkendelse.

Du føler, at du har et potentiale, som ikke bliver set. At du du gør arbejdet og derfor er skuffet over, du ikke er nået længere med din business. Du føler dig hele tiden bagefter “de andre”. At det at tjene penge i din business er langt hårdere for dig end for andre. Du tvivler på om du måske bare ikke “har det”.

Samtidig med, du føler, du nok skal nå derhen og blive "opdaget”.

Næste måned. 

Næste kvartal. 

Næste år.

Så du bliver ved.

...

Kunne det være dig? 

Måske bare en brøkdel af det? 

Du er ikke helt der, hvor du gerne vil være med din business. 

I hear you!

At skabe en succesfuld business kan være op af bakke.

Men det kan også være den her, som spiller ind:

Måske spænder du ben for dig selv?

Sådan ubevidst. 

Måske tager du mere action oppe i dit hoved end du reelt gør i virkeligheden.

Fordi: 

Du ubevidst frygter, at hvis det pludselig sker, at du bliver “set”, så vil du ikke kunne håndtere det. Så vil du miste kontrollen og ikke kunne overskue, alt det som følger med.

Du er allerede overvældet i din business og bruger uendeligt mange timer, så hvordan vil du egentlig kunne håndtere mere? Og andres forventninger? Bliver du set, får succes, så kan du miste kontrollen, dig selv og alt uforudset kan ske. 

Yrk.

Det er nemmere og mere sikkert at blive, hvor du er.

Vi kunne nappe metaforen:


“Det vil være fedt, at være typen, som træner, meeeen måske ikke lige i dag.” 

Min hånd hænger dinglende i vejret her ude bag skærmen til den.

Træning bliver altid udsat til i morgen. 

Det er nemmere. 

Og mere sikkert, for:

“Så skal jeg jo ikke frygte ikke at være dog nok, frygte at skuffe, hvis jeg ikke fastholder, frygte at skulle bevise noget, frygte at spilde min tid på noget, som fejler, frygte at jeg faktisk vil kunne lide det og jeg så vil blive set, som “sådan en type” , frygte at det var fedt og det så kommer til at overtage hele mit liv, så jeg ikke har tid til andet, det kommer til at koste mig mange penge og jeg aldrig vil være “godt nok”.”

Yup - ubevidst, så hærger vi os selv heftigt.

Det er nådesløst.

Og ret omfattende, hvad der vælter frem, når du begynder at kradse i overfladen.

Det samme sker i forhold til business, hvor du kan sætte præcis de samme frygt ind efter sætningerne:

“Det vil være fedt, at være typen, som starter sin egen business, meeeen måske ikke lige i dag.”

“Det vil være fedt at have succes og nå mine mål, meeen måske ikke lige i dag”. 


Fremfor at tage action på at få sælge, tiltrække kunder eller skrive den der pitch til en virksomhed, så ender du med at tage de usynlige, sikre og nemme action - action, som ikke rykker i din business og på bankkontoen.

Du selvsaboterer ved måske at:

  • Fokusere på branding. Du ved, pille ved websiden, rykke lidt rundt, tvivle om x-farve giver flere salg, rykke mere rundt, overveje ny font, tema, om du burde smide 50.000+ for en webdesigner.  plan 

  • Arbejde på den perfekte businessplan nummer 117

  • Overveje priser, tvivle og sammenligne med andres priser, så du kan strikke den “perfekte pakke” sammen.

  • Rykke rundt i din kalender, skrive opgaver ind og farvekoordinere.

  • Reseache, skule til andre og planlægge næste skridt uden at have gennemført den første plan 

  • Tænke alt igennem, teste og optimere, så når “det sker”, så har du helt styr på alt.

Kort sagt: Du planlægger.

Hænger fast i “planning-mode”.

Du bruger så meget arbejde, tid og energi på ubevidst at ... stay in the dark.

Forblive i kulisserne.

Fordi du ubevidst frygter, at hvis du bliver set og succesen kommer, så kan det være, du skuffer dine klienter eller kunder. At du taber ansigt, ikke er god nok eller du bliver gennemskuet (Imposter Syndrom).

Du frygter, at du ikke selv kan bestemme over din tid mere, du ikke kan håndtere andres og dine egen forventninger, arbejdsmængde og ikke mindst fastholde succes. 

Så mange “hvad nu hvis’er”. 

Som gør det så meget nemmere at blive i hovedet, tankerne og det sikre. 

Fortsætte de sikre, usynlige actions, som får os til at føle, vi gør noget, men reelt ikke får kroner til at rulle ind på kontoen. 

Eller får følgere og besøgende til at klikke “like”, “følg” eller bare komme forbi. 

Ubevidst og med de bedste intentioner for os selv, så får vi selvsaboteret vores business.

Beskyttet os selv.

For det er faktisk helt naturlige adfærds- og overlevelsesmekanismer, som sker - dem, som er der til at beskytte os mod farer f.eks. nederlag, ubehagelige oplevelser og skuffelser.

Problemet:

Selvsabotage er ofte roden til, at du ender med at lade være med at gøre noget, du gerne vil.

Især fordi den ofte arbejder ubevidst og lader alle de her begrænsende overbevisninger liste frem fra deres skjul, så de snedig kan styre dine action.

Det gør, at vi får holdt os selv tilbage, samtidig med at vi bilder os ind, at vi får taget den action, at vi er klar og succes’en bare kan komme.

Der er bare det, at vi ikke altid er heeeelt ærlige over for os selv.

(For vi beskytter jo os selv.)

Får sat en fed, ærlig streg under, hvad vi egentlig gør og vigtigst; får krattet i det ubevidste.

At vi lige får taget den tur ud til havet, bliver blæst igennem og får dykket dybt ind i os selv, mens mågerne bræger og tangen kradser i næsen.

Okay, det kunne også være mens du stirrer ind i skærmen her med en halvlunken kaffe “on the side”. 

Dyk ind og tjek op på:

  • Hvad er det for nogle tanker og følelser, som du har omkring din business?

  • Hvad vil det kræve at nå de mål, som du har sat for din business? 

  • Hvilke tanker og følelser kommer op, når du tænker på det?

  • Holder du dig selv tilbage? Hvordan?

  • Hvilke actions tager du lige nu? 

  • Hvilke resultater giver de? 

  • Hvad sker der, hvis du tager de samme actions i næste måned? 

Og så den helt konkrete: 

  1. Hvad har du konkret gjort i den sidste uge for at sælge din service eller produkt? 

  2. Hvilke resultater gav det? 

  3. Hvilken ene ting, kan du gøre i dag for at sælge din service, produkt eller blive set af din målgruppe?

  4. Gør det!

Den kaffeånde, som puster dig i nakken nu?

Det er mig.

I’m watching you ;-)

Tag action på det - du kan gøre det!

..

Så, kan du være du sidder og tænker;

“Well, men jeg har jo faktisk ikke helt styr på det fundament, branding, businessplan og målgruppe for min business?”

Sæt en weekend af. 

Nap Business Clarity Workbook’en

Min mission med workbook’en er give dig et overblik, et fokus og en klarhed, så du kan tage 200% synlig action mod succes. 

Begrænse “hvad nu hvis”, “hvis bare”, “det er også fordi”, “jeg burde”, “jeg kunne også”.

Hive fat i nakken på de tvivl, usikkerheder og uoverskueligheder. Overvældethed, skulen til andre og frygt for at spilde tiden eller fokusere på det forkerte.

Få skabt den klarhed, så du kan tage action. 

For sagen er, du kan ikke analysere, tænke, vurdere og sparre dig til alt.

Du er nødt til at tage action før, du føler dig helt klar. 

Det første skridt til succes er at turde tage det næste skridt.

Det vigtigste for at skabe succes i din business er, at du selv tror på du kan. Du er nødt til at bestemme dig selv for at tro på det, tro på det sker og du kan gøre det - og nok skal klare det, når du når din succes.

Tro på det sådan helt igennem, for ellers så kommer du ubevidst til at holde dig selv tilbage.

Kommer til at tage mere action oppe i dit hoved end dem, som kan ses på bankkontoen.

Du kan også rocke din del af internettet!

Louise