Spænder dit favoritprodukt ben for din profitable business?

spænder produkt ben.jpg

I sidste uge lukkede jeg mit favoritprodukt i min produktpulje.

Ikke fordi jeg havde lyst, det ikke solgte eller det ikke gav resultater, for dem som investerede i det.

Men fordi, der var ét problem.

..

Se med på videoen, hvis du er den type (og ja, det var meningen med et lidt mere strømlinet baggrund, meeen den napper vi næste gang..) eller læs med herunder, hvis du er mere til ord.


Problemet:

Budskabet var ikke knivskarpt.

Og det kom fuldstændig bag på mig, da jeg lancerede kurset, fordi jeg havde sprunget let og elegant over mine egne metoder til at sikre, det aldrig sker, i ren begejstring over kurset.

For ja, der er metoder til ikke at falde i den her og komme til lægge enormt meget energi i noget, som ikke passer ind.

Metoder, som sikrer du ikke bliver saucet ind din egen begejstring eller en del af din målgruppes efterspørgsel for et produkt, der egentlig ikke er profitabelt - på tid, energi eller indtjening.

I dag kan jeg “med-hånd-mod-pande-klask” sagtens se problemet, men vi bliver ofte så passionerede i vores egne kreationer, at vi bliver blinde.

For mig var produktet og budskabet knivskarpt, men det var det ikke for min målgruppe.

Og nej, kunden har ikke altid ret (den sag tager vi en anden dag), men når det gælder budskab, så har kunden altid ret.

Hvis de ikke forstår det, så er budskabet ikke skarpt nok.

Så kan man sidde på den anden side. Mugge, mene alt muligt og føle man har ret. Men det er lige meget, hvis målgruppen er forvirret.

Og når målgruppen er forvirret, så stiller de spørgsmål.

Eller så køber de ikke.

Hverken det her produkt eller et andet lignende produkt, som du har og de sammenligner med.

For det sidste vi vil, det er at lave et fejlkøb.

Så ja, måske sælger produktet.

Men måske er der ikke profit i det, fordi:

  • Du bruger en god mængde tid (eller penge på at få nogle til) at svare på spørgsmål omkring det

  • Du bruger energi på hele tiden at at justere og optimere salgsside, marketing og kampagner (tid og opmærksomhed, du kunne have brugt bedre andetsteds)

  • Produktet skaber forvirring mellem flere produkter i dit eco-system

Som solopreneur eller mindre business, så har du bare begrænsede ressourcer.

Og laver du en beregning på konvertering ud af de emails og DM’er, hvor mange som ender med at købe det ene (eller andet produkt), så bliver det meget hurtigt synligt om det er ROI i det produkt, som du har.

Samtidig med, at der er alle dem, som bare klikke videre. Forvirret og ikke ender med at tage action. De stiller ikke spørgsmål, de smutter bare ubemærket fordi de ikke ved, hvad de skal vælge.

Alt imens du måske får super gode tilbagemeldinger på dem, der så faktisk køber og er topglade.

Det er den hård del af business.

De her beslutninger.

Kill your darlings.

  • Du har brugt tid og energi på at overveje produktet.

  • Du har brugt tid på at lave et produkt.

  • Du har sat et salgssystem op bag produktet

  • Du har finpudset produktet.

  • Du oplever produktet faktisk giver resultater

  • Du elsker produktet.

Men der er bare ikke nok profit i det.

(For ja, profit er ikke kun at noget sælger. Det er også de ressourcer, tid, energi og påvirkning som produktet har på øvrige produkter og services.)

Og du klamrer dig til produktet, servicen eller et område af din business, fordi du for alt i verden ikke skal opleve de der underliggende frygt, vi alle roder med.

For lukker og slukker du, for det her produkt eller den her service, så er..

Den frygt for at spilde sin tid.

Well, det er ikke en frygt mere, det er en bragende realitet.

Den frygt for at fejle..

Well, den er også virkelighed.

Den frygt for ikke at være god nok.

Well, det følelse føler du også på fornemmeste vis.

Sandheden.

Det er ukomfortabt. Det er irriterende. Og du overlever.

Det her er ikke første produkt eller projekt, som jeg har hevet af hylden.

Men det er det produkt, som jeg har holdt bedst fast i - alt for længe

Og det gør så mange andre også.

I det sidste år har jeg haft mentorsessioner og mentorforløb med klienter, som sidder med præcis det samme. Stopklodser, som er svære at se selv og som er endnu sværere selv at tage beslutningen om at hive ud.

Vi har hevet dem ud i samarbejde.

Killed darlings.

Trimmet, optimeret eller omstruktureret, så budskabet og positioneringen stod knivskarpt - både på de enkelte produkter og på helheden. Eco-systemet.

Og efterfølgende sat fokus på dem her.

For har du brændt fingrene, så sker der ofte en af to ting:

  1. Du oplever det var ukomfortabel, men at du lærte en del

(Stik bare hovedet op på mit loft og nap et af de 200 julekort, som luner deroppe - dem lærte jeg en hel del af aka. find lige ud af, hvad folk egentlig vil HAVE og ikke hvad du synes er gode ide.)

2. Du bliver paralyseret, overtænkende og bange for det sker igen

Hvilken af de to, som du oplever, det er dit valg.

Det er beslutning, som du tager.

Du kan ikke altid styre, hvad du føler, men du kan altid vælge, hvordan du agerer på det.

Og niks,

Nr. 2 kan du ikke vælge på min vagt ;-)

BusinessLouise