5 investeringer alle bloggere bør lave

5 investeringer alle bloggere bør lave - blogging tips.jpg

“Lav en gratis blog”

“Start din blog gratis”

“Blog gratis her”

789.000.000 hits!

Lav en gratis blog.png

Hvad koster det at drive en blog?

Måske har du aldrig skænket det en tanke.

Måske har du selv overvejet det.

Måske du allerede har investeret lidt i din blog og ved ikke helt om det er nok.

Så.

Svesken på disken:

Jeg bruger i gennemsnit 10.000 kr. pr. måned på faste omkostninger på Louiogbearnaisen (det er uden løn til teamet, nye investeringer og omkostninger i forbindelse med opgaver).

Whaaat!

Jep, havde du fortalt mig det her for 9 år siden, da jeg startede Louiogbearnaisen, så havde mit øjenbryn været klistret til hårgrænsen og jeg havde nok også skraldgrinet.

Arrh, vel. 

Jeg er hardcore nordjyde aka. nærigbuks.

Louiogbearnaisen.dk startede på Blogspot (blogger.dk). Hvorfor betale, når der findes gratis blogging-software?

Jojo, det var da lidt træls, at domænet hed louiogbearnaisen.blogspot.dk. Men det var gratis!

I alt for mange år, var jeg forbeholden for at lave investeringer i min blog. Jeg var på SU og det føltes forkert (og dumt), at bruge en eneste krone på bloggen, når jeg bare kunne bruge 5 timer på, at researche en gratis løsning og yderligere 3 timer på at hacke den og få det op af køre.

50 kroner sparet – 50 kroner tjent. 

 

Jeg gik endda så langt og kom med i blogselskab for at kunne få dem til at betale for webhosting, domæne og strikke et design sammen.


Av. Den bed mig i måsen

Men her stopper det ikke her med det nappen.

Photobucket, Mailchimp, Blogspot, Picassa – hver dag, døjer jeg stadig med de valg, som jeg tog dengang.

Se bare her: 

Photobucket var gratis engang, så ville de have penge og blokerede billeder på 200 blogindlæg.

photobucket.png

Træls for dig, Louise – men hvad betyder det for mig?

Tjoo..

At lave (selv små) investeringer i din blog, business og dig selv, er en kæmpe faktor for succes.

Ikke bare på funktionalitet, men fordi du sparer tid, frustrationer og energi. Lige til at smide ind i at arbejde på det, som virkelig rykker.

50 kroner sparet,
er ikke 50 kroner tjent.

50 kroner brugt, er ofte flere tusinde kroner tjent.

Yes, den er god nok – jeg har brugt godt og vel timer for 5000 kroner på at få downloadet de billeder fra Photobucket, komprimeret dem, uploadet til hundredvis af blogindlæg igen.

Fordi jeg ikke ville betale 50 kroner for et webhotel, som det kostede dengang.

(klask i pande)

IMG_0591.jpg

Så.

Nu er det ikke fordi, du skal suse ned i banken (eller ind på Kickstarter) og hive poser af penge hjem. Du behøver ikke 10, 20- 50.000 for at starte din blog, personlige brand eller din online business.

Niks.

300-400 kroner og så er du ret godt kørende, som en start.

Det handler ikke om at du hovedløst skal kaste penge efter din blog  – det er ikke, der vi er. 

Du skal tænke strategisk langsigtet.

Og så, har det investeringer også en afgørende betydning for dit mindset omkring din passion.

Ved at, jeg begyndte at investere i min blog, begyndte jeg også at committe mig til den. Til min passion. Præcis som når du involverer nogen i dit mål. Lad os sige; sprinte 32 gange rundt om søen om 4 måneder. Dit mål bliver en realitet, det er sagt højt og nu føler du, at du skal gøre det. Det er virkeligt.

Det er det, som investeringer kan gøre. Din blog er “rigtigt”, du er committet og det giver et massivt boost.

Hmm.

I get it.

Det kan være grænseoverskridende, når du måske stadig er ved at prøve det blogging af. Finde din niche, “voice” og ikke har en køreklar plan endnu.

Men jeg udfordrer dig – start med en lille investering.

Tag første skridt.

Måske to.

Om du lige er startet ud, stadig ikke føler dig helt klar eller vil tage din blog til det næste niveau, så får du her de 5 investeringer alle bloggere bør lave.

For at tænke langsigtet.

5 investeringer alle bloggere bør lave (okay, 6 ..)

1 | Domæne

Pris: 65 kr./årligt (Simply)

Du har hørt den før, det er jeg sikker på! Men vi tager den lige engang til for Prins Knud (hvem han nu end er). Det allerførste du, skal haste ind og gøre, er at få købt det domæne.

Nu.

Ja, lige nu.

Jeg mener det, åben en ny fane i din browser. Du skal være med her, ellers så får du klikket videre, savler over en cookieopskrift og kommer i tanke om, at du også burde lave en kaffeaftale med indsæt selv navn ______, klikker over på Facebook og yes, I’m long gone i dine tanker.

Så, ny fane?

Godt så:

  • Skriv: https://www.simply.com/domains/ eller https://www.dk-hostmaster.dk/da/sog-domaene.

  • Skriv dit blognavn og tryk “Enter”.

  • Kryds fingre, tæer og send en bøn om det er ledigt.

  • Køb.

  • Når du er der, så køb også lige domænet med dit eget navn. Det kan godt være du ikke skal bruge det nu, men i takt med din personlige brand udvikler, så er det altid godt at have i lommen.

2 | Webhotel

Oprettelse: 112 kr. (Simply)
Pris: 224 kr./årligt (Simply)

Er du ikke allerede sprunget ud i blogging, så start rigtig!

Som sagt, så startede jeg på Blogger.com (dengang Blogspot), hvilket gør at min backend på bloggen er noget bøvl, fordi bloggen har været 2-3 steder, før jeg fik mit eget webhotel. Ikke bare roder filerne, men det ses også på speed load og rank på Google.  Og er der noget, som du ikke gider, så er det når Google ikke rigtig kan lide dig.

You get the picture: 

At flytte en blog med indhold, links og ikke mindst google-rank er ikke optimalt. Overhovedet.

Så brug den rigtige løsning fra start – den løsning, hvor du kan vokse med din blog og du har fuld kontrol. Det betyder, køb af et webhotel, en plads på internettet til din blog.

Koldsved. Suk. Du magter det ikke.

Tekniske termer, nørderi, en følelse af, at det kommer du aldrig til at forstå. Det er bare lidt uoverskueligt lige nu.

I hear you!

Men jeg garanterer dig for, at det er den bedste investering af penge, energi og lidt overvældethed, som du kan gøre for din blog fremadrettet.

Når du har nappet din plads på internettet, dit webhotel. Det er oppe at køre, så kommer din blogging til at køre som smurt. Google bliver pjattet med dig og du kan drive din blog til, lige det du vil.

Hoooold inde!

Inden du googler “billigt webhotel”, så læs lige med.

Det er ikke ligemeget, hvilket du vælger. Dit webhotel skal være stabilt, sikkert og give dig nul bekymringer.

Jeg har brugt Simply (tidligere med navnet UnoEuro) til alle websider de sidste 7 år og er 110% tilfreds. Louiogbearnaisen.dk er ret omfangsrig med en del besøgende hver dag, så det kræver et stabilt webhotel, som kan klare mosten.

Simply fungerer upåklageligt, er stabilt, nemt at bruge og har en fantastisk kundeservice.

Snup bronze-udgaven, den er mere end rigeligt og du kan nemt opgradere når din blog får vokseværk.

Men hey, føl dig fri til at nappe det webhotel, som passer til dig. Der er masser af valgmuligheder. 

Hey.

HUSK:  at aktivere SSL certifikat på dit domæne! På Simply er det nu muligt at få gratis SSL certifikater (DV), som du blot skal aktivere. Det gør du under “Website”, “HTTPS beskyttelse” og vælger så “Let’s encrypt DV-certifikat”.

SSL1.png

3 | Bankkonto

Pris: Afhænger af din bank

Uanset om du er begyndt at tjene penge på din blog eller er på vej i den retning, så opret en separat bankkonto til din blogbusiness og brug så den til alle blogrelaterede indtægter og udgifter.

Også selvom du måske blot hiver 4.35 kr. hjem på Adsense.

Treat your blog like a business

Fra start.

Skil den fra din privatøkonomi.

 

4 | Theme

Pris: Alle prisklasser

WordPress.org er den ultimativ bedste løsning for dig, som klar til at give den fuld gas med blogging og have fuld kontrol – også når din blog vokser.

Har du købt webhotel hos UnoEuro, så kan du i kontrolpanel, i venstre side vælge “services” og 1-click-installation. Vælg WordPress og følg de næste steps. Vupti, så er din blog kørende på på WordPress. Det er nemt.

Måske drøner din blog allerede derud af på WordPress og du overvejer en makeover. Et nyt design.

Phew.

Sådan et theme kan være ret dyr, hvorfor ikke bare gribe et gratis theme?

Well, det kan du også sagtens. I WordPress Theme Directory finder du massevis af themes, som du nemt kan installere direkte fra dit dashboard (Appearance > Themes > Add New Theme).
De er testet og godkendt af WordPress, så du kan være ret sikker på de bare kører. Herudover er de nemme at bruge for begyndere og samarbejder med de fleste populære plugins.

For det er her, du skal se dig for!

Gratis themes kan nemlig være bøvlede.

Ulemper ved gratis themes:

  • De bliver ofte sjældent opdateret og passer derfor ikke til nyeste opdateringer af WordPress og plugins. Det betyder for din blog, at den ikke er sikker og ikke kører optimalt.

  • Themet er ikke altid kodet optimalt, så du kan opleve en del fejl, det passer ikke til alle browsere og sikkerheden er ikke optimal.

  • Du kan opleve at der er restriktioner på, hvordan du må bruge dit theme eller at nogle features koster penge efterfølgende.

  • Mange gratis themes er lavet, som branding og indeholder backlinks til udviklerne eller brandet bag.

  • Og så er der meget sjældent support medfølgende de gratis themes. Så du er all on your own, hvis du har problemer.

 

En anden ulempe er selvfølgelig at din blogdesign ikke er unikt.

Men medmindre du hiver den store krukke med guld frem, så vil du altid opleve nogen have det samme theme som dig. Uanset om det er gratis eller betalt.

Så, valg af theme til din blog?

Jep, du er ikke til at snyde.

At investere i et theme er en ræ´tig god ide.

Men hvordan ved du, hvilket som du skal investere i?

Got ya!

Her er et par fif:

Først og fremmest skal vide, hvad din blog er om. Det burde give sig selv, men det er faktisk ret vigtigt, at du ved præcis, hvad du har brug for, når vi taler themes.

Er det en madblog, så skal du sikre at themet har et opskriftsarkiv med billeder, er optimeret til at vise masser af billeder og meget gerne har den god søgefunktion.

Er du ude i en modeblog, så er det måske mere magasin-stilen du har brug for. Igen masser af billeder og moderne design.

Er du den skrivelysten type, med knap så meget fokus på billeder, så gå efter et theme som har fokus på tekst. Themet skal passe til det din blog har brug for.

Men det er ikke det hele: 

Du sikre, at themet bliver opdateret jævnligt og at der er support på themet. Fordi uanset, hvor nemt det er at installere et theme, så kommer der altid noget.

Altid!

Det samme med tilpasning. Du vil helt sikkert gerne rettet dit theme til. Er der support på det? Eller er der rig mulighed for selv at gøre det i themet uden at kende noget til CSS og HTML. Du vil opleve, at flere themes er begrænset til få farver, fonts og billedstørrelser.

Hvad mere?

Hvordan fungerer det med plugins? Understøtter det de mest populære plugins eller kræver det betalte plugins?

Og sidst, men allervigtigst:

Gå efter det theme, som er ultra responsivt. På alle digitale enheder og i alle browsere. Det er ikke en selvfølge.

Phew. 

Kræver det en kop kaffe (glas rødvin!) en god portion tålmodighed og et jagtinstinkt i top?

Det kan du tro!

Men at investere i det gode theme for dig, er en gamechanger.

 

Steder, hvor du kan begyndte din jagt:

 

 

5. E-mail

Pris: Inkluderet i webhotel  eller 60 kr./mdr (G Suite)

Brug nu en professionel e-mail adresse Du har måske allerede hørt den her.

Tænkt; “Er det nu så vigtigt?”

Ja for hulan!

På louiogbearnaisen.dk kunne du i 2009 kontakte mig på loui_089@hotmail.com.

Okay, faktisk havde jo også en tåkrummende e-mail, som hed thachamp-lucyrocks@hotmail.com.

Yes.

Det var dengang alle havde en e-mail, som var top-pinlig at give videre..

Nå. Men.

Forestil dig:

Du er et brand, som gerne vil samarbejde med en blogger. Du finder samarbejds-informationer (i menubaren) og så finder du e-mailadressen: loui_089@hotmail.com.

Jeg gætter på, du sikkert vil tænke, at den emailadresse er liiidt uprofessionel og måske også en, som ikke tager sin blog helt seriøst.

Vil du lægge dine penge der? Eller forvente en meget billig pris – måske gratis omtale?

Here’s the deal:

Hvis du vil signalere, du er professionel, legitim og at du er klar til business (og tage en god pris) – så brug en emailadresse, som matcher dit personlige brand/blog.

Om det er kontakt@ditnavn.dkditnavn@dinblog.dk eller, hvad du nu kommer op med. Blogging og branding hænger sammen – og en professionel emailadresse er essentielt.

Lav den før noget andet.

Her har du et par nemme muligheder:

#1 MULIGHED

Du har købt dit webhotel og er du sprunget på Simply, så får du e-mails inkluderet. Og så er det bare, at få oprettet din.

Klik på “E-mail” i venstre side og herefter på “opret ny e-mail konto”.

email.png

Vælg hvad din email skal hedde (igen hold det professionelt og meget standard), vælg din adgangskode og tryk “opret”.

Så er den ged barberet.

email 2.png

Når din e-mail er oprettet kan du forbinde den med Outlook, hvis du bruger det, som dit e-mailprogram. Eller du kan suse ind i Gmail og få videresendt dine e-mails her.

Her klikker du på “indstillinger”“konti og import”“Tjek mails fra andre konti:” og følger herefter anvisningerne i den gule boks.

Det samme gør du for, at kunne sende e-mails fra din nye e-mailadresse, blot under “konti og import” og “Send mails som:”

(Har du problemer, kan du læse guiden her fra UnoEuro til opsætning af e-mail i Gmail.)

#2 MULIGHED

Du har købt et domæne, men blogger måske på Squarespace, hvor du ikke selv står for dit webhotel.

Well,  i G Suite kan du oprette professionelle e-mailadresser ud fra dit domæne. Prisen ligger på omkring 60 kr/mdr., hvilket inkluder de famøse e-mails, en indbakke uden reklamer (det er rart!) og 30GB lagerplads, som er toplækkert, hvis du bruger Google Drev.

Jeg har kombineret de to muligheder, hvor alle mine e-mails fra forskellige domæner er samlet i G suite.

6 | Backup

Pris: 248 kroner/årligt (Vaultpress)

Dit webhotel sørger for din blog, men går det galt hos dem, så er den væk. Helt væk. Det samme, hvis du bliver hacket. Er bloggen væk, så er den helt væk – hvis du ikke har backet op.

Come on, mere arbejde! 

Jep, men det behøver ikke være besværligt eller teknisk.

Der findes en del backup-løsninger til WordPress. Både hvor du backer up i Dropbox, Cloud’en eller til din egen harddisk manuelt.

Jeg sværger til Vaultpress, som klarer alt både i real time (dvs. når jeg laver ændringer på bloggen) og på daglig basis. Det kører som smurt, er automatisk og får det hele med.

Det lyder dyrt? 

Vaultpress er en pebret omgang, hvis du kører planen med navnet “Ultimate Peace of Mind”(gotta love it), men det er den ultimativ bedste investering, jeg nogensinde har gjort for Louiogbearnaisen.dk. Uden tvivl.

Du behøver ikke køre en “livrem og seler-plan”, du kan sagtens starte med planen: Vaultpress personal, som en start.

Det kan også være, at du tænker:

“Arrh, jeg tjekker lige markedet for backups ud”

Perfekt – der kommer hele tiden nye, gode løsninger.

Husk:

Når du vælger din backup software, så tag lige et kig ind ad.

Hvornår backede du sidst din computer op?

Yrk. Yes.

Du vil have noget, som kører automatisk og hvor det klarer sig selv.

Tro mig, du får ikke lige manuelt gemt din blog hver dag. Eller hver uge. Eller bare tjekket om dit backup-system har fået gjort det rigtig.

Det skal bare køre som smurt. Det kræver en investering – du får det ikke gratis.

6 investeringer.

Kedelige sager, huh?

Men det er essentielle investeringer, hvis du vil tage din passion seriøst og sikre dig, at din blog klarer de næste år uden problemer.

Alt for mange falder i fælden med, at skippe det kedelige, tekniske og springer i stedet til det sjove og håndgribelige.

Brugte jeg selv 14 dage … 3 uger på at designe visitkort?

Før jeg havde investeret i noget af det ovenstående.

Ja da!

Det var sjovt, det var håndgribeligt og jeg følte virkeligt, at jeg fik noget for pengene og var professionel.

Nå. Men.

Du siger bare til, hvis du vil have 500 visitkort til, at krudte op i brændeovnen. De venter på dig, på loftet.

Så.

Lad os se på nogle eksempler på, hvad du ikke behøver kaste penge efter: 

Hvad du ikke behøver investere i

 

Visitkort

Fordi det er ligegyldigt og en overspringshandling. Giv folk din Linkedin eller Instagram – det er 2021, ingen bruger visitkort andet end kiropraktorer og .. jeg kender ikke flere. Gør du?

Speciallavet webdesign

Det er ikke det, som afgør om din blog bliver succesfuld eller ej. Ja, det er lækkert og det ser godt ud – men helt ærligt:

Vent med speciallavet webdesign til du har behov for det. Når din blog, business og personlige brand er virkelig klar og du har 100% styr på dit brand, budskab, målgruppe og businessmål.

Logo

Igen fordi det er ligegyldigt, penge ud af vinduet og en overspringshandling. Det er præcis, som med webdesignet – vent til, du har helt styr på dit brand.

Mac-computer

Fordi medmindre du skal arbejde med video-redigering i tunge programmer, så fungerer din nuværende computer mere end fint. Og nope, det behøver ikke være Apple – jeg er all-in på Asus.

Så, har vi en aftale?

Du ved, med den udfordring. Du hiver kaffen frem og starter med en lille investering, første skridt.

Du behøver ikke at springe ud i det pivkolde vand. Du kan godt starte med tåen og arbejde dig op til anklen. En smart formulering på, at du ikke behøver gøre alle 6 investeringer i dag.

Jeg går helt ind for at hoppe ud på dybt vand og bare gå all-in. Tvinge sig selv ud af komfortzonen.

Men jeg ved også, at det kan være usikkert, overvældende og som “frås”, når du måske stadig er ved at prøve det blogging af. Finde din niche, “voice” og ikke har en køreklar plan endnu.

Dyp tåen.

Jeg garanterer dig for, at du kommer til at se Return of Investment både på din blog og dit mindset.

Du skal tænke strategisk langsigtet.

Det vil jeg ønske, jeg havde gjort for 9 år siden, i stedet for at være en stædig nordjyde.

Det er jeg godt nok stadig og pengene sidder stadig stramt. De bliver ikke ruttet med – alt skal overvejes, retfærdiggøres og have et specifikt formål.

Men jeg arbejder med mit mindset omkring det hver dag og de sidste par år har investerer jeg 30% tilbage i min business hver måned.

Til udvikling, eksperimenter og personlig udvikling.

Fordi det gør en markant forskel.

Louise