Hvor ofte skal du blogge?

Hvor ofte skal du blogge.jpg

Jeg har blogget hver dag.

Jeg har blogget hver anden dag.

Og i flere år bloggede jeg fast 3 gange om ugen.

Alle intervaller er blevet testet gennem de sidste 9 år på Louiogbearnaisen.

Så.

Trommehvirvl…

Hvad var det magiske tal?

Altså hvis man gerne vil hive nogle læsere til og tjene en sjat penge på det.

Hvor mange blogposts forventes?

Hvor mange er det mest almindeligt at skrive om måneden?

Hvad er tallet!?

..

Lad os gå direkte til sagen:

Hvor ofte skal du blogge?

Well.

Har du nogensinde trådt et skridt tilbage, kigget intenst i spejlet og spurgt dig selv om du virkelig hjælper dine læsere? Giver dem noget værdifuldt. Om du gør en forskel for dem eller du bare trykker “publish” 3-4 gange om ugen, fordi det er, hvad en “god” blogger gør?

Jeg stod der for 3 år siden.

Stirrede i spejlet.

Udkørt, træt af konstant at føle mig bagud og var topfrustreret over, at kurven i Google Analytics blev ved med at være flad.

Hvad gør jeg forkert?

Av.

Skulle jeg være sådan heeeelt ærlig overfor mig selv. Du ved, når det niver lidt i maven og du skal bruge alle kræfter på at bremse de tanker, som er spækket med modbevisninger.


Well..

Der var jo masser af indhold og det kunne bruges, men kvaliteten. Værdien for læserne, den kunne nok optimeres.

Og det nev, at komme til den her konklusion, for jeg lagde al tid i bloggen. Jeg bloggede på det tidspunkt 3-4 gange om ugen, brugte oceaner af tid på at opretholde den udgivelsesplan, fordi jeg skulle jo konkurrere med de andre bloggere.

Måske kender du det?

Du blogger, lad os sige 3 gange om ugen, fordi det gør de andre i din niche.

Eller du har læst det ved en ekspert.

Du spytter indhold ud, prioriterer din tid til at skabe en populær og profitable blog, men det rykker bare ikke rigtig.

Eller okay folk kigger forbi, men kommer ikke rigtig tilbage igen til blogindlæg nummer 2, 3 og 4 den samme uge.

Eller ugen efter.

Sandheden er at 2, 3, 4 x blogindlæg ikke er lig med 2, 3, 4 x flere besøg i 2018.

Efter at have gransket mit indhold på bloggen, tog jeg en beslutning.

Skær ind til benet.

Teste: “Det skal være den bedste indhold hver gang”.

Det betød, at fra at blogge 3-4 gange om ugen, røg vi ned på én gang om ugen.

Den tid, som jeg brugte på 3 blogindlæg skulle slås sammen til ét værdifuldt blogindlæg.

Det var grænseoverskridende og jeg var sikker på massivt fald på alle kurver. At alle andre ville overhale mig og jeg nok måtte indse, at blogging ikke var for mig.

Men jeg var udbrændt. Og vidste, det ikke var mit bedste arbejde, som blev delt på det tidspunkt. Ville jeg selv hyre mig til et sponsoreret blogindlæg?

Næ.

Og mit mål var et profitable blog.

Så jeg gav det et skud; 1 blogindlæg om ugen.

Og den udgivelsesplan har kørt de sidste 3 år.

Resultat:

200% flere læsere, en profitable blog og mentalt overskud.

januar-2018-blog.jpg

“Godt for dig; Louise! Er ét blogindlæg om ugen det ‘gyldne tal’.”

Niks.

Whaaat!

Yes.

Det handler om kvaliteten af indholdet, målgruppen, hvad du vil opnå og hvor meget tid, du kan prioritere til at skabe indhold.

Der er ikke nogen “one size fits all” når vi taler blogging-frekvens.

Suk.

Yup, træls svar.

Du skal blogge strategisk i forhold til dine mål, målgruppe og den tid, du kan prioritere.

Men vigtigst, så skal du holde en konsekvent udgivelsesplan.

 

Relateret –Sådan får du tid til at opbygge din blog og online business, mens du har fuldtidsarbejde eller studie

 

Arrrh. 

Det lyder som noget, der kvæler alt kreativitet, ikke?

Men den er essentiel, den plan.

Det betyder, at læsere og eventuelle samarbejdspartnere, som kigger med i smug, ved at der er en fast og konsekvent udgivelsesplan. At vi kan forvente mere indhold og du mener det seriøst. Det gør, at vi hænger ved.

Du kender det fra magasiner, populære podcasts, HBO, når de kun udgiver ét afsnit af The Handmaid’s Tale hver uge. Du ved, at der kommer mere og du ved, hvornår – det lægger sig i dit baghoved.

En konsekvent udgivelsesplan virker.


Men hvad med blogfrekvensen?

Come on, der må da være et magiske tal?

Næ.

Spotlightet suser direkte over på dig.

Spørg dig selv:

Hvorfor ofte kan du udarbejde et blogindlæg af høj kvalitet, som passer ind i dine langsigtede mål og har fuld smæk på værdien for dine læsere/hjælper dem/løser deres problemer/gør en forskel for dem/underholder dem/inspirerer dem?

Kan du lave ét genialt blogindlæg om måneden, så kører du det.

Kan du klare 3 om ugen (90% af året) og virker det i forhold til din målgruppe, så er det din plan.

Stop snageriet

Hov.

Er du på vej over for at snage frekvensen hos dine blogkollegaer?

Lige se om din udgivelsesplan er helt gal?

Hooold inde!

I get it.

Du vil ikke blive overhalet.

Glemt.

Det gør du ikke.

Er dit blogindhold værdifuldt, så har du sat kløerne i os og vi kommer helt sikkert til, at nævne dig:

…Mens vi sidder i kantinen og tygger i en strid rucolasalat

…Søndag formiddag, hvor vi sidder i en råkold idrætshal og ser børnene gøre karriere i hækkeløb

…Under en kaffedate med veninderne, hvor verdenssituationen bliver løst

…Når vi tagger dig i vores Instagram Story eller deler dit blogindlæg på Facebook

 

Glem de andre.

Vi har alle forskellige liv, udgangspunkter, forpligtelser og derfor kan du ikke sammenligne dine resultater med andres.

Det handler om dig, din blog og business.

Hvad kan du committe dig til.

Konsistens slår frekvens.


Tjek de blogindlæg

Okay.

Nu bliver det virkelighed. Det er tid til at hive spejlet frem.

Få styr på blogsagen og være helt ærlig overfor dig selv.

Tjek:

  • Passer dine blogindlæg med de langsigtede mål for din blog og business? Nogle gange kan vi blive så opslugt af det andre gør eller spændende nye content-ideer, at vi glemmer vores mission på den lange bane.
  • Ved du, hvad formålet er og hvorfor du skriver netop de blogindlæg?
  • Passer dine blogindlæg med din målgruppe og/eller dem som læser med?
  • Giver du dem noget værdifuldt. Gør du en forskel for dem eller trykker du måske bare “publish” 3-4 gange om ugen, fordi det er hvad en “god” blogger gør?
  • Og kan du helt realistisk opretholde den blogfrekvens, som du har sat for dig selv?

Måske er det ikke realistisk, at du vil udgive 3 fantastiske, gennemarbejde blogindlæg om ugen, samtidig med, at du har et fuldtidsjob og også gerne lige vil lave den e-bog og SEO-optimere alle dine blogindlæg, samtidig med du engagerer dig i alle FB-grupper for bloggere, skaber et netværk.

Og nåhr ja, gerne vil hive sponsorerede blogaftaler hjem hver måned.

 Jeg skar ned.

Den tid, som jeg brugte på 3 blogindlæg slog jeg sammen til ét værdifuldt blogindlæg og det betød, at kvaliteten røg i vejret.

Sammen med antallet af følgere, sidevisninger, mængden af forespørgsler på profitabelt samarbejde og min blogglæde.

I dag bliver alle opskrifter på Louiogbearnaisen testet 2-4 gange før de bliver delt.

Og endnu vigtigere;

Blogindlæggene gået fra at være “fillar-content” til, at være værdifuldt “pillar-content”.

Har det sparet tid?

Både og.

Et blogindlæg tager omkring 12 timer at udarbejde til Louiogbearnaisen.dk.

Men det er nu indhold, som bliver ved med at performe måned efter måned og år efter år.

Det kan dit også for dig.

 

Pas på ikke at falde i den her

Inden du spæner ind på din blog og tager luppen frem

Lige en ting her på falderebet.

Springer du på en ny blogfrekvens, så hold lige øje med dig selv.

Ja, dig selv!

Den her kan nemlig godt snige sig ind, når man skærer ned og går “all in” på,  at alt der udgives skal være forrygende.

Der kan ske det:

At du ender med at bruge oceaner af tid på ét blogindlæg, fordi det skal være helt “perfekt”, nu du “kun” udgiver få.

Du får ikke overholdt den tid, som du har prioriteret og afsat til blogindlægget, men bruger lige pludselig dobbelt så meget som før.

(Jeg flagrer med hånden i vejret herude bag skærmen. Guilty! Sådan har jeg selv haft det med blogging her på Solopreneurs.dk de første måneder.)

Eller yrk.

Endnu værre.

At du slet ikke får udgivet noget, fordi det ikke er “perfekt”.

Og lige pludselig, ikke?

Så er det blogindlæg, som du havde planlagt onsdag, udskudt til søndag og igen, igen til tirsdag .. whaat, lige pludselig er der gået 14 dage.

3 uger.

Og så begynder panik-inspirations-spiralen måske. Den hvor du lige skal tjekke, hvad andre udgiver. Hvad som performer bedst. Hvordan du kan få det blogindlæg “perfekt”.

Du hiver fif hjem. Gode af slagsen og en hel masse “inspiration” og “gode vibes.”

Der er bare lige det:

Udover, der måske er gået endnu en uge uden et blogindlæg, lærer du så noget, som du rent faktisk omsætter?

Eller konsumerer du bare i stedet for at fokusere på dig selv og få rakt tunge til den der kritiske nerve, som hiver i øjenbrynet, når du læser dit blogindlæg igennem. Den tvivl, som larmer i baghovedet og den usikkerhed, som suser rundt i maven. Få taget den dybe indånding og trykket “publish”, selvom du ikke er 100% tilfreds med dit arbejde, men ved, at det er “godt nok nu”.

Du skal ikke overkomme din perfektionisme/tvivl/frygt/usikkerhed om dit arbejde, du skal acceptere den, tage action og vide, at den altid vil være der og prikke på skulderen, men du er snedigere!

Hold fast ved en konsekvent blogplan.

Og.

Ungå at gøre værdifuldt til, at det skal være “perfekt”.

Det er der ikke noget, som er,

Undgå at gøre værdifuldt til noget, hvor du er bange for at fejle.

Det kommer du til.

Undgå at gøre værdifuldt til, at det skal være ligesom det andre udgiver.

 

Fokuser på dig selv, din blog og business. Tag action nu, så du kan rocke efteråret online. Du kan gøre det. 

blogLouiseKommentar